Herhangi bir oruca
kalp ile niyet edilmesi yeterlidir .
Sahura kalkmak da bir niyettir . Niyetin dil ile yapılması nafile sevabı
getirir .
Ramazan orucu , adak ve nafile oruçlar için niyetin vakti
güneşin batışından kaba kuşluk vaktine kadardır . Güneş batmadan önce , tam istiva vaktinde veya daha sonra akşama kadar niyet edilemez .
Niyetin vakti hususunda mukim , misafir veya hasta olanlar eşit durumdadır .
İstiva vaktine kadar niyet edilebilmesi ikinci fecirden sonra yiyip
içmek gibi orucu bozan şeyler olmadığı taktirdedir . Orucu bozan şeyler olduğunda artık niyet yapılamaz .
Malikilere göre gün
ortasına kadar nafile oruç için niyet edilemez . Bir günde hem iftar , hem oruç
olmaz . Şafiilere göre nafile oruç için güneşin batışına kadar niyet edilebilir .
Çünkü nafile oruçlar için bir zaman belirlenmemiştir . Zevalden sonra da bir
kişinin oruç tutma isteği olabilir .
Kaza ve adak
oruçları için gece niyet şarttır . Çünkü bunlar için bir belli zaman yoktur . Bu oruçların niyette belirtilmiş olması da şarttır . Ramazan orucu , adak ve nafile oruçlarda “ Yarınki orucumu tutmaya niyet ettim . “ denilmesi
yeterlidir .
Ramazanın her günü
için ayrı bir oruç niyeti gerekir . Çünkü araya geceler girmektedir . Bir günün
orucundaki bozukluk diğer gününkine engel olmaz .
Kaza oruçlarının
fecrin doğuşundan sonra niyeti söz konusu değildir . Böyle bir niyetle nafile oruç tutulmuş olur . Bu da bozulursa kazası gerekir . Çünkü başlanmış bir ibadet yarıda bırakılamaz .
Bir kişi güneşin batışından önce “ Yarın oruç tutayım “ dese ve öğlene kadar uyusa , gafil veya baygın olsa orucu olmaz . Ama
güneş battıktan sonra niyet edilse oruç olur .
Bir kişi Ramazanda olduğunu bildiği halde oruç veya iftara niyet etmezse oruçlu olmamış olur .
Bir kişi geceleyin oruç için niyet etse ve fecrin doğuşundan önce niyetinden dönse o niyet geçerli olur .
Bir de oruçlu kişi orucundan dönmeye niyet edip de dönmezse orucu yine geçerli olur .
“ İnşallah yarın oruç tutmaya niyet ettim . “
diye niyet yapılabilir . Fakat belirsiz bir şekilde “ Yarın davete gidersem iftar etmeye , gitmezsem oruç
tutmaya “ diye niyet yapılamaz .
Gündüz niyet
edilebilen oruçlarda o günün başlangıcından itibaren niyet edilmelidir . Gündüzden itibaren başlamak üzere oruca niyet edilmez .
Ramazan gecesi veya
gündüzü bir kişi bayılsa veya delirse istiva vaktinden önce kendine gelip de niyet ederse
oruca olur .
Hanefi fıkhına göre bir
misafir vacip bir oruç için niyet etse o vacip orucu tutmuş olur . Çünkü misafirin Ramazan orucunu
tutma gereği yoktur . Fakat nafile bir
oruca niyet edilse veya mutlak bir niyetle niyet edilse Ramazan orucu geçerli olur .
Bir adak orucu
tutulan günde Ramazan orucunu kaza gibi bir sebeple niyet edilse o oruç kaza
orucu olur . Adak orucunun ayrıca kaza edilmesi gerekir .
Bir orucu hem kazaya
hem de yemin kefaretine niyet ederek tutmak söz konusu değildir . Çünkü ikisi zıttır . Böyle bir oruç tutulursa o oruç nafile olmuş olur .
Bir veya birkaç
Ramazandan kalan kaza oruçları için “ Yarınki kaza orucumu tutmaya “ diye niyet
edilebilir .
Bir kadın adetliyken
geceleyin oruca niyet edip fecirden önce temizlenecek olsa o oruç geçerli olur
.
Bir esir Ramazan
orucu için kanaati neyse o şekilde oruç tutar . Şayet oruçları Ramazandan önce değilse Ramazanda veya oruç tutulması yasak olan günler dışında niyet ettiyse o oruç Ramazan orucu olur . Eksik tuttuysa kaza eder . Ramazandan önce
niyet ettiyse o oruçlar nafile olur .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder